«У Зелені Свята люди Духа вітають, що спустився з небес від самого Христа »
До 100-річчя від дня народження
видатного етнографа і публіциста
Олекси ВОРОПАЯ (9.11.1913
– 20.07.1989) Університетське
видавництво
«Пульсари» видало
його фундаментальну працю «Звичаї нашого народу»,
Яка складається з
двох розділів: «Народно - календарні звичаї» та «Український народний одяг». Це
підсумок багатолітньої пошукової дослідницької роботи, яку він розпочав 1937
року в Україні, а завершив у Великій
Британії. Видання розраховане на всіх, кому дороге минуле нашого народу, його
прадавні корені, традиції. Ось як автор описує зелені свята:
« Тиждень перед Трійцею тепер
називають «зеленим», «клечальним»
або «русальним»,
а три останні дні цього тижня і три перші дні троїцького тижня називаються «Зеленими святами».
Зелений тиждень починається з
четверга. В цей день дівчата йдуть на поля, в левади чи в ліс і там «завивають вінки – на всі святки» і при
цьому співають:
Ой, зів’ю
вінки та на всі святки,
Ой на всі
святки, усі празнички
Вінки в’ють з
конвалії, незабудок, васильку, чебрецю, вплітають і полин.
У неділю, в день Тройці, дівчата ворожать про довговічність
батьків, сестер, братів і наречених. Ворожіння відбувається при розвиванні
вінків:
чий вінок ще не
засох, тому довго жити. Отже, вінки були сплетені на батька, матір, сестру,
брата й нареченого. Зів’ялі вінки кидають у воду: як попливе – щастя, а як
потоне – біда!
Напередодні дня святої Тройці, в суботу
ранком, до схід сонця, дівчата й молодиці йдуть на левади або в поля рвати
запашне зілля: чебрець, полин, любисток, канупер і татарське зілля. Ввечері
цього ж дня квітчають свої хати зеленим гіллям клена, липи, ясеня та осики.
Перед дверима будівель, на воротях, а також і в загороді, де ночує скот,
ставлять гілля зеленої осики.
Гілля й молоді деревця, зрубані в цей
день для оздоби двору й хати, називаються клечанням, а весь тиждень перед
святою Трійцею – клечальним, зеленим або русальним.
В клечальну суботу вносять на ніч до хати
зрубану осичку, а ранком дивляться: якщо листя залишилося зеленим, хоч би й
зів’яло за ніч, - всі в родині доживуть до наступної клечальної суботи; якщо ж
листя почорніє, то буде мрець у хаті.
Неділя зеленого тижня називається
клечальною неділею, або П’ятидесятницею – це п’ятдесятий день після Великодня.
Ось як описує Олександр Терещенко , в
книзі Олеся Воропая ,цей святковий день в українському селі середини Х1Х
століття. «Випаливши в печі та попоравши що треба в хаті, мешканці села
вбираються в святковий одяг; потім сідають по лавках і, склавши руки, з чистою
набожністю чекають благовісті. Вдарив дзвін, всі повагом встали і
перехрестилися. Дзвін пробив тричі: народ зашумів, заметушився і повалив до
церкви. Біліють сорочки, радують око барвисті запаски, іскряться дукати на
припалених сонцем дівочих шиях, блищать кольорові намиста, розвиваються по
вітру барвисті стрічки, вплетені в коси дівчат. Дівочі голівки, крім стрічок,
уквітчані ще й барвінком та іншими квітами. В руках у кожної дівчини жмутик
полину, барвінку і любистку.
Парубки в чорних і сірих суконних
свитах, підтягнені червоними, зеленими чи білими поясами, в чорни х і сивих
смушевих шапках з суконними або
плисовими верхівками; ідуть чинно, весело ступаючи.
Старші люди одягнені простіше, але теж
чисто і охайно. Набожність просвічується в їхніх лицях; до церкви вони
наближаються поважним, рівномірним кроком.
Жінки похилого віку, в білих довгих
свитках, з намітками на голові, ідуть скромно, подаючи собою приклад дітям і
внукам.
Після обідні піднімається радісний шум і
гамір. В стороні стоїть висока тичка, яка знизу догори увита зеленим гіллям і
квітами; біля тої тички насаджені в коло кленові, липові та березові деревця .Сюди
сходяться веселі гурти молоді, звучать пісні й починаються хороводи. Веселощі
продовжуються до темної ночі.
В Україні існував звичай – у день
П’ятидесятниці, після літургії, йти хресним ходом до криниць і кропити їх
свяченою водою. На зворотному шляху священик обходив усе село й теж кропив
свяченою водою».
У «Зелену суботу» здавна існує звичай
поминати самогубців та ще тих, що згинули безвісті десь на далеких дорогах, в
чужих невідомих краях, а таких у нас в Україні завжди було багато. Були це
переважно козаки, а пізніше вояки-герої, що гинули в боротьбі за честь, волю і
славу своєї батьківщини – України»
Книгу (щедро ілюстроване подарункове
видання) можна переглянути в читальній залі центральної районної бібліотеки, до
якої запрошуємо вас з 9 год. до 18 год. щоденно, крім понеділка.
Ольга Солоха - провідний
бібліотекар
Миргородської центральної
районної
бібліотеки
Коментарі
Дописати коментар